Olisitko juuri sinä kiinnostunut vertaisohjaajan luottamustehtävästä?

Eero Sointu

Vertaistuen antaminen on tärkeää.

Vertaistuki toimii lähellä ihmistä ja vahvistaa arkipäivän elämänlaatua. Vertaistuella on vahva ennalta ehkäisyn merkitys, kun puhutaan ihmisen hyvinvoinnista. Se ei ole terapiaa, eikä kilpaile ammattiavun kanssa, vaan täydentää vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen toimintakyvyn tukemista.

Vertaistoiminta on tuen ja auttamisen muoto. Se perustuu vahvaan näkemykseen siitä, että ihmisillä, joilla on jokin yhteinen sairaus ja/kokemus saavat toisiltaan sellaista tukea, jota muut auttamistahot eivät pysty antamaan. Yhteinen tekijä toimii siltana ihmisten välillä, kriisiytyneitä ja raskaista elämäntilanteita voidaan käsitellä yhdessä.

Vertaistoiminta on kokemuksellista asiantuntijuutta, joka perustuu tasa-arvoon ja toisen ihmisen kunnioitukseen sekä uskoo ihmisen sisäisten voimavarojen käyttöönottoon.

Vertaistoimintaan osallistuminen edellyttää omaa oivallusta ja aktiivista valintaa

sekä toivetta hyvinvoinnin lisäämisestä. Se vaatii osallistujalta sekä vertaisohjaajalta tahtoa ja uskallusta muuttuneen elämäntilanteen käsittelemiseen. Tunnetyöskentely, jossa omia ajatuksia, kokemuksia ja tunteita ilmaistaan sekä jaetaan, ovat tärkeitä hyvinvoinnin kannalta ja lisäävät tasa-arvoisuutta.

Ryhmässä tapahtuva, yhteisöllinen työskentely auttaa vertaistoimintaan osallistuvaa löytämään omat voimavaransa ja sitä kautta ottamaan vastuuta omasta elämästään. Tuen avulla ihminen ottaa uuden suunnan elämälleen ja muuttuu passiivisesta avun vastaanottajasta aktiiviseksi toimijaksi.

Vertaistoiminta täydentää ihmisen luonnollista sosiaalista verkostoa ja myös palvelee sitä antaessaan arvokasta tietoa. Vertaistoiminta vähentää läheisten kuormittumista, kun kokemuksia voidaan jakaa vertaisryhmässä.

Vertaisryhmät

Vertaisryhmät toimivat vapaaehtoisperiaatteella ja ryhmän jäsenillä on usein yhteinen tarve, johon he toivovat muutosta, ryhmällä on usein myös yhteinen päämäärä, joka halutaan saavuttaa.

Ryhmät kokoontuvat säännöllisesti ja ne laativat itse omat sääntönsä. Ryhmän säännöt pohjautuvat yhdenvertaisuuteen, yhteistyöhön sekä keskinäiseen tukeen.

Vertaisryhmässä pyritään löytämään ratkaisuja arkipäivän ongelmiin ja sopeutumaan omaan elämäntilanteeseen. Vertaistuki tarjoaa esimerkkejä siitä, miten muut ovat löytäneet ratkaisuja arkielämän ongelmiin ja asenteellisia oivalluksia oman toimintakyvyn mahdollisuuksista.

Vertaisryhmissä saadaan uusia kokemuksia, henkinen kasvu sekä empatiakyvyn ja yhteistyön vahvistuminen tapahtuu sosiaalisen tuen myötä. Ihminen, jolla on ongelma, haluaa usein myös auttaa muita ja tulee samalla itse autetuksi. Vastavuoroisuus ja tasa-arvoisuus toteutuvat.

Vertaisohjaaja

Haluaa jakaa omaa kokemuksellista asiantuntijuuttaan muiden kanssa ja auttaa samassa tilanteessa olevia ihmisiä. Hän haluaa huolehtia ryhmästä ja oppia samalla uusia asioita.

Vertaisohjaaja on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta poliosta ja polion jälkioireista sekä toimimisesta suomalaisessa palvelujärjestelmässä.  Hän ei ole ammattiauttaja, vaan vierellä kulkija. Vertaisohjaaja saa ohjauskoulutusta ja tukea Polioliitosta.

Ennen kaikkea vertaisohjaaja on ihminen, lähimmäinen, kuuntelija, osallistuja, kartta ja kompassi elämän merillä. Joku, jolle voi soittaa ja jota voi tavata.

Vertaisohjaajalla on:

• kokemusta poliosta ja polion jälkitilasta
  • halua auttaa muita
  • elämäniloa
  • kykyä empaattiseen myötäelämiseen
  • sitoutumista tehtäväänsä
  • läsnä olemisen ja kuuntelemisen taitoa
  • vaitiolovelvollisuutta
  • kannustavaa inhimillisyyttä ja rehellisyyttä
  • pyrkimystä tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja oikeudenmukaisuuteen

Vertaisohjaaja voi vaikuttaa:

• arkielämässä jaksamiseen
  • kuntoutumisen keinojen lisääntymiseen
  • tietojen ja taitojen kartuttamiseen
  • sosiaalisten suhteiden rakentamiseen
  • uusien ideoiden löytymiseen
  • iloiseen yhdessäoloon
  • yksinäisyyteen
  • onnellisuuteen

Vertaisohjaaja-koulutus antaa perustiedot ryhmänohjauksesta. Vertaisohjaajan työkalupakkiin kuuluvat mm: vuorovaikutus- ja ryhmänohjaustaidot sekä syventävää tietoa poliosta ja polion jälkioireista sekä hoito- ja tukimuodoista. Tietoa vertaisuudesta yleiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen.

Mikäli kiinnostuit toiminnasta, ota yhteys Marja Räsäseen puhelimitse gsm. 0400-236 956 tai sähköpostitse: marja.rasanen(at)polioliitto.com

Tule mukaan. Yhdessä voimme paremmin.